Site Meter Despre: la piata

Sunday, October 22, 2006

la piata

35.
imi amintesc cu nostalgie de piata din satul tau, nelutzule; imi amintesc cum am vrut eu sa-mi aleg niste piersici si cum negustorul mi-a transmis, morocanos, ca trebuie sa le iau la rand, ca ce, el a muncit degeaba pentru alea stricate? el e de vina ca s-au stricat? trebuie vandute toate! la taraba urmatoare, niste cartofi foarte aratosi; cer doua kg, iar negustorul incepe sa-mi incarce niste.. nu-s cum sa le zic.. niste pui de cartofi ascunsi in dosul alora mari. "astia mari nu-s de vanzare?" il intreb; "ba da" raspunde, si-mi pune si unul din ala mare.

merg mai departe; ochesc o taraba cu rosii; dau sa pun mana pe una, sa vad daca e moale; cetateanul din spatele tarabei reactioneaza violent: "zi domne daca cumperi sau nu, ca n-am venit aicea ca sa pipaiti voi rosiile!" zic nu, avusese suficient timp sa-mi dau seama ca-s bune numai pentru suc sau pasta de tomate.

putin mai incolo, un morman de pepeni; ma uit banuitor la un pepene; 'pe incercate, sefu!" imi spune un slinos. ok, imi zic, daca-i pe incercate, hai sa iau si eu unul;
il aleg, individul taie o bucata si mi-o arata, dupa care o baga inapoi. "pai ati spus ca-i pe gustate.." baigui eu incercand sa sesizez unde m-am ars. a! omu a zis ca-i pe incercate, nu pe gustate.. ok. dupa cateva minute de targuiala, imi da sa gust. binenteles, pepenele nu era dulce. "nu-l iau" spun. "cum adica nu-l iei, sefu? de ce nu-l iei? crezi ca io mai pot sa-l vand, asa, incercat?" "pai, nu-i dulce" "cum nu-i dulce bai, uite - aici scoate bucata de pepene, musca din ea si incepe sa mestece, cu ura - uite ce dulce e!"
alti doi indivizi se apropie, amenintatori; trecatorii se opresc, asteptand, cu nerabdare, sa continue circul. si circul continua. eu o tin una si buna ca nu-l iau, nu e dulce. ala le da si la ailalti doi sa guste, iar astia confirma ca-i dulce. ma simt incoltit, trecatorii se uita la mine ca la un excroc. vanzatorul incepe, apoi, sa-mi explice, cu rabdare, cu se trezea el in fiecare dimineata sa-si ude tarlaua cu pepeni, cum a muncit el toata vara, ce mult a platit el pe transport si ca taxe mari sunt in piata bla bla bla.
am cumparat pepenele, nelutzule; mi s-a facut sila de tot circul ala;l-am platit si l-am aruncat in primul container intalnit in cale.

No comments: